Evropský výrobce letecké techniky Airbus zdvojnásobí svou produkční kapacitu v Číně. Druhou výrobní linku pro letadla A320 zprovozní ve druhé polovině roku 2025 v Tchien-ťinu. Šéf Airbusu Guillaume Faury podle agentury AFP podepsal příslušnou smlouvu v Pekingu, kde je na oficiální návštěvě francouzský prezident Emmanuel Macron.
„Vzhledem k tomu, že čínský trh stále roste, dává nám smysl vyrábět lokálně pro čínské aerolinky a pravděpodobně i pro další zákazníky v regionu,“ řekl Faury.
Kromě smlouvy o nové montážní lince, kterou Faury slavnostně podepsal za přítomnosti Macrona a jeho čínského protějšku Si Ťin-pchinga, byla podepsaná i dohoda o dodávkách 160 letadel čínské společnosti China Aviation Suplies Holding Company (CAS). Dohoda již byla oznámena dříve, ale každou dohodu musí před dokončením schválit čínská vláda.
Airbus má v Tchien-ťinu montážní linku pro stroje A320 od roku 2008. Už tam vyrobili přes 600 letounů A320. V současné době vyrábí čtyři letadla měsíčně a ještě letos se má její produkce zvýšit na šest, píše AFP.
Po spuštění nové linky bude mít Airbus takových linek po celém světě deset: dvě v Tchien-ťinu, dvě v Mobile v USA, dvě v Toulouse v jižní Francii a čtyři v Hamburku na severu Německa. Nová montážní linka přispěje ke splnění cíle Airbusu zvýšit do roku 2026 výrobu na 75 letadel měsíčně ze 45 na konci loňského roku.
Macrona na cestě do Číny doprovází přibližně 50 francouzských podnikatelů. Kromě vedení Airbusu jsou v ní i zástupci energetického gigantu EDF Group.
Zhoršující se vztahy mezi Pekingem a Washingtonem vedly k tomu, že Čína se místo tradičně poměrných objednávek od Airbusu a konkurenční americké společnosti Boeing přiklání v posledních letech k evropskému výrobci. Loni v červenci si trojice čínských státních aerolinek od Airbusu objednala 292 letadel. Šlo o největší objednávku letadel ze strany čínských aerolinek od začátku pandemie covidu-19.
V příštích 20 letech se předpokládá, že letecká doprava v Číně poroste ročně o 5,3 procenta, tedy výrazně rychleji než světový průměr, který má činit jen 3,6 procenta. To povede do roku 2041 k poptávce po 8420 osobních a nákladních letadlech, což představuje více než 20 procent očekávané celosvětové poptávky v příštích 20 letech.
Airbus vstoupil na čínský trh téměř před 40 lety, v roce 1985, kdy dodal první letoun aerolinkám China Eastern Airlines. Do konce prvního čtvrtletí letošního roku vzrostl počet letadel Airbus v provozu v Číně na více než 2100, což představuje přes 50 procent trhu.